duminică, martie 08, 2009

Life: Cum sa vorbesti cu mine (draft)

.... si cu alti 30.000 de bloggeri

Acesta este primul draft de post pe care il public si nu il salvez, asa cum de fapt facem cu totii. O sa il actualizez cand am ceva de spus, de fapt cand am timp si o sa il aduc mereu in fata.

De ceva vreme vreau sa scriu acest post, dar nu gasesc niciodata timp sa il redactez integral. Este vorba de un ghid de comunicare cu bloggerii. Au mai scris pe aceasta tema si Bobby Voicu, si Andressa, si Victor Kapra, si Zoso, cred. Cautati pe blogurile lor daca va intereseaza subiectul.

Vreau insa sa am si propriul ghid. Si desi are o nota personala foarte puternica, cred ca va fi util tuturor celor care vor sa ii abordeze pe bloggeri de acum inainte.

Astazi am primit 4, 5 sau 6 propuneri, solicitari, invitatii. Si daca fac un calcul, in ultima vreme am primit cel putin un e-mail pe zi de la cineva care doreste ceva de la mine (ca blogger sau pentru ca ma stie doar de pe blog). Cred ca am apucat sa raspund tuturor sau am rugat pe cineva sa raspunda in numele meu.

De cele mai multe ori ofer solutii sau chiar imi rapesc timp sa dau feedback. Exista si cazuri in care refuz ceva doar pentru ca adresarea a fost gresita. Nu e o chestiune de orgoliu. Pur si simplu cred ca nu se poate inchega o comunicare fara niste elemente de baza. Si de aici a aparut ideea postului.

Iata care sunt pasii pe care ii vad eu:

AFLA CINE SUNT
Inainte de orice e-mail, telefon, mesaj pe Facebook sau Twitter si indiferent ca esti student, om de PR, ziarist, blogger sau om de bine, fa un efort si vezi cine sunt eu: cu ce ma ocup si ce am mai facut. Gasesti la mine pe blog cel putin 3 resurse in sensul asta: Profil pe LinkedIn, profil pe Blogger.com si un wiki.

Daca ai impresia ca sunt omul potrivit pentru tine, cauta-ma si pe Google. Vezi ce zic si altii despre mine. Toate aceste lucruri te vor ajuta sa calibrezi tonul mesajului si sa alegi cea mai buna formula de adresare. Nu astept sa fiu "domnit", dar nici nu presupune ca suntem prieteni de o viata.

Mai mult, avand creionat un profil, eviti sa faci gafe. Cineva mi-a prezentat pe e-mail un brand pe care il cunosteam foarte bine. Am lucrat 7 ani pentru el!

EU NU SUNT BLOGGER
Cunosc mai putin de 10 oameni care sunt bloggeri autentici. Persoane care castiga bani si au o recunoastere datoriat blogului. Arhi, Zoso, Visurat, De Ce, Buddha si Subiectiv sunt poate cei mai reprezentativi. Restul ne ocupam cu altceva cand nu stam pe blog. Pentru noi blogging-ul e un hobby, un sport practicat ca amatori.

Unii, in general oameni din PR, fac greseala de a ne considera o specie pe care trebuie sa o integreze in actiunile lor, pentru ca asa e la moda sau li s-a cerut. Putini sunt cei care isi dau seama ca exista posesori de blog care au un anumit background si unii dintre noi (bloggerii) chiar ne umplem ziua cu lucruri interesante. In multe cazuri mai importante ca ale lor.

Nu toti scriitorii pe blog ard de nerabdare sa testeze un telefon sau sa vina la o conferinta, chiar daca e interesanta din punctul tau de vedere. Iar daca ti s-a cerut sa inviti bloggeri de succes, afla ce "altceva" sustine succesul lor.

CUM MA CONTACTEZI
Prefer e-mail-ul ca forma de comunicare. Ma lasa sa dau eu importanta unui mesaj. Daca eu consider ca e urgent, iti raspund imediat. Daca suporta amanare, iti pot raspunde si in cateva zile. Nu e nimic personal, totul e legat de prioritati si de acel "altceva" care ne ocupa timpul cand nu stam pe bloguri. Ce e urgent pentru tine nu e neaparat si pentru mine.

Mi se pare de bun simt sa imi spui din primul rand cine esti: numele tau complet si ce "altceva" faci tu cand nu stai pe bloguri. Oricum te caut pe Google si verific cine esti. Daca nu imi dai aceste detalii, sunt sanse sa te refuz elegant.

Nu imi trimite un mesaj bulk, unul impersonal. Chiar daca trebuie sa scrii acelasi mesaj mai multor bloggeri, fa macar un efort si da-i o falsa nuanta personala. Un mesaj de genul "Dragi toti" s-ar putea sa primeasca raspunsuri doar de la unii.

Dupa ce te-ai prezentat spune clar ce doresti. Lasa detaliile tehnice sau "de invaluire", daca sunt chiar necesare pune-le la finalul mesajului. Evita fisierele atasate pe cat posibil. Nici tie nu iti place sa le salvezi / deschizi in preview sau Google Docs. Nici mie.

Multi spun ca tonul prietenesc conteaza cel mai mult in comunicarea cu bloggerii. Pentru mine conteaza claritatea mesajului, caci mereu sunt ocupat cu "altceva".

UNDE NE INTALNIM
Merg la multe intalniri. La foarte multe. Sunt implicat in trei companii care ma tin foarte ocupat. Deci nu am foarte multe motive sa ma intalnesc cu cineva doar de dragul de a ne intalni. Multe discutii se rezolva pe mail sau la telefon.

Dar chiar si asa, exista intotdeauna oportunitati noi ce trebuie discutate face-to-face. Conteaza insa pentru cine e oportunitatea mai mare. Cine are nevoie de cine.

Daca e clar o oportunitate pentru mine, vin cu cea mai mare placere la tine. Daca interesul e al tau, cafeaua aia buna la care ma chemi nu ma imbie deloc. Am la birou si acasa un aparat Nespresso si sunt multumit de cafeaua pe care o face. Mai bine incerci sa vezi daca poti veni la mine pentru 20 de minute intr-o zi. Cand pot eu.

FACEM SI NOI O AFACERE?
Cand ai facut ultima data o afacere cu un necunoscut?... OK, de ce ai vrea sa incepi acum?
[de completat]

PROMO: PR FORUM | EVENIMENT DE PR SI COMUNICARE CORPORATE

Etichete: , , ,

6 Comments:

Anonymous Anonim said...

good point(s).
gresesti insa atunci cind zici "Eu nu sunt blogger". daca manafu.ro cu redirect pe blogger.com nu exista, atunci nu era blogger. dar asa... esti.

blogger e si cel care nu castiga bani din blog sau care nu are trafic la fel de uimitor precum top5.

prin definitie, un blogger este cel care scrie si updateaza periodic un blog. ceea ce tu faci.

fiecare are motivele personale pentru a tine un blog. unii vor bani, altii vor sa informeze, altii il tin pentru ca da bine la CV sau da mai bine decit o simpla pagina de prezentare. toti sunt bloggeri.

2:33 a.m.  
Anonymous Anonim said...

Vroia sa zica de fapt ca nu e blogger 'de cariera' daca vrei asa, na, nici eu nu sunt blogger incat sa imi ocupe tot timpul, e doar o chestie pe care o fac ca o extensie a jobului sau lucrurilor care imi plac.

11:11 a.m.  
Anonymous Anonim said...

Regulile pe care le-ai enumerat tu sunt de bun simt. Nu trebuie sa ai o facultate ca sa le pui in practica.

E bine oricum ca le-ai scris. Sunt oameni care din cauza grabei sar peste etape.

11:15 a.m.  
Blogger allé said...

Eu am 14 ani, şi scriu... de plăcere, de nevoie. Nu scriu filozofii, sfaturi de afaceri, comentarii despre politica externă/internă etc. ori lucruri teribil de amuzante şi originale.
Deci nu m-aş putea încadra în caracteristicile unui... "viitor" blogger de carieră.
- - - să revin - - -
îmi plac tare articolele tale :D poate mă voi interesa şi eu "cine eşti" şi voi trece peste etapele enunţate de tine şi te voi contacta, vreodată... pentru nişte sfaturi de blogger - i dunno :lol: - {just kidding}
- - - O zi bună! :)

8:48 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Imi place ceea ce ai scris la acest post.
In primul rand explici clar, la subiect, fara artificii si ajuti astfel o mare parte din bloggeri - pentru ca multi dintre ei nu stiu exact ce vor de la un blog - sa deschida ochii si sa mearga mai departe.

Very constructive!

Felicitari!

11:38 p.m.  
Anonymous Anonim said...

GENIAAAAALLL !!!! :-)

9:04 p.m.  

Trimiteți un comentariu

<< Home