sâmbătă, august 30, 2008

Media: Unde este viitorul presei? (Part 1)

Se tot vorbeste despre declinul presei scrise si chiar se fac predictii pentru ziua - ma rog, anul - decesului ziarului traditional. Toate aceste vorbe au un fundament in evolutia pe care Internetul o cunoaste de cativa ani.

Vad in acest moment cel putin doua momente care au influentat relatia dintre presa scrisa si mediul online. Sunt si altele, dar acestea doua au avut si o influenta la nivel personal. Prima este tehnologia RSS. A doua este publicatia digitala sau e-paper. Despre RSS sper sa vorbesc intr-un viitor post, acum insa raman doar la e-paper.

Incep cu o scurta definire a termenului. Numim e-paper acea publicatie electornica ce are forma unei publicatii obisnuite, pastrand caracteristicile sale grafice si de structura si oferind totodata posibilitatea rasfoirii pe calculator.

Exista doua abordari pentru e-paper intalnite astazi: transpunerea unei publicatii existente in forma e-paper si realizarea unui e-paper original (doar pentru calculator). Exemple, de la noi, ar fi aici: Business Standard ePaper si MotorPlay.

De cele mai multe ori, editiile digitale ale publicatiilor existente presupun un cost, un abonament lunar sau anual de exemplu. Dar exista si perioade de trial gratuite. La Business Standard de pilda. In cazul publicatiilor digitale originale, in cele mai multe cazuri accesarea este gratuita. Si aici intalnim insa titluri contra cost. MotorPlay are o versiune in engleza pentru care cere 10 euro/ an.

Desi aduc mare parte din experienta unei rasfoiri reale si chiar unele facilitati (link-uri active, realizarea notitelor, posibilitatea cautarilor, integrarea unor pagini multimedia), aceste publicatii reprezinta inca o nisa ce intampina cateva mari provocari:
  • cei mai mult oameni prefera inca publicatiile traditionale
  • lectura pe calculator nu este intotdeauna o experienta placuta / facila.
  • se simte lipsa unui reader portabil (aici Amazon a facut un mare pas personal cu Kindle, dar mic globa)
  • versiunile mobile vor avea probabil un mai mare succes in scurt timp
  • tehnologia rss e preferata prin simplitatea sa de tot mai multi oameni
Toate aceste provocari vin cu intrebarea: Are sanse e-paper sa devina the next best thing pentru presa sau e doar o faza si o incercare de moment?

Tare mi-e teama ca presa digitala va ramane in continuare o nisa oricat de mult ar creste interesul, ca nu va depasi presa tiparita in audienta si ca la un loc cu aceasta va fi doborata de publicatiile online si formele pe care acestea le vor cunoaste in viitor.

Dar chiar si asa, este o zona care ar trebui exploatata de toti publisherii, caci vor avea la indemana o noua forma cu care vor fideliza sau atrage o parte din cititorii pe care poate i-au pierdut in varianta tiparita. Mai multe canale de distributie inseamna mai multe oportunitati de a atinge tinta, nu?

La noi, am observat zilele trecute o initiativa interesanta in domeniu: de anul viitor vor fi auditate si editiile digitale, urmand ca in septembrie 2009 sa avem primele cifre. Poate aceasta noutate ii va face pe multi editori sa ia calea digitalului.

Insa in momentul in care fenomenul e-paper va creste si mai mult, vom vedea foarte multe publicatii independente - cum e MotorPlay astazi - care vor da alte batai de cap (a se citi "vor lua din audienta") publisherilor traditionali.

Pe piata locala exista in acest moment 5 furnizori de solutii pentru e-papers: Arxia, enLife Media, e-Bright, Siveco si Implement Studio (publisherii MotorPlay).

Etichete: , ,

3 Comments:

Anonymous Anonim said...

din pacate lumea nu mai citeste ! iar daca totusi face acest efort, in fata monitorului este mult mai usor.

12:34 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Nu stiu ce sa zic despre ziarul traditional, dar presa scrisa - revistele in principal - nu cred c-o sa moara. Numai daca ne gandim ca 5 minute inainte de o intalnire, un dentist sau dimineata pe wc, ai chef sa tii ceva in mana cand citesti, tot ajungem la concluzia ca exista un public destul de mare pentru print.

Pe de alta parte, trebuie facuta o distinctie intre e-paper-uri de browser - care se folosesc de pdf-uri pentru a varsa informatie de print pe internet - si proiecte gen Motor Play - care este o revista electronica ce ofera continut special conceput pentru online.

Ideea este ca revistele electronice, daca vor o sansa la succes, nu trebuie sa incerce sa inlocuiasca ziarele sau revistele printate, ci trebuie sa ofere valoare adaugata, folosindu-se de avantajele evidente ale online-ului... De fapt, nisa asta de e-paper, e-mag, etc, va avea succes cand va adapta corect continut online pe un format atragator de revista, nu cand va transfera continut de revista printata pe un format de revista online.

Un articol recent din New York Times trata subiectul "print vs online" prin prisma faptului ca generatiile tinere nu mai citesc carti, ci raman doar pe online. Studiile lor aratau ca oamenii inceap astfel sa gandeasca diferit, disparat si sa nu mai urmareasca un fir logic (cum ar face-o la o carte tiparita). In loc, ei culeag pur si simplu informatii din zece surse diferite in acelasi timp (ceea ce face un utilizator care browseasa pe net in mod normal).

Intr-o oarecare masura, revistele electronice rezolva "probleme" de acest gen, pentru ca ele ar trebui de fapt sa fie un mix foarte bun intre print si online, atata vreme cat continutul este corect structurat. Sa pui intr-o revista electronica la fel de mult continut cum pui intr-una de print este, dupa parerea mea, o greseala, pentru ca nu cred ca va sta cineva, vreodata, sa citeasca online atat de mult despre acelasi subiect dintr-o singura sursa.

11:01 a.m.  
Anonymous Anonim said...

Ai apărut la Revista Presei pe europafm.ro http://www.europafm.ro/stiri/itc/cele-mai-interesante-postari-pe-bloguri-in-perioada-25-31-august-2008~n20520/

12:15 p.m.  

Trimiteți un comentariu

<< Home