duminică, iulie 06, 2008

Life: Nu e usor sa platesti doar cu cardul!

Vineri m-am intalnit cu Dorin la ViaCafe. Tot incercam sa ne vedem de o luna si nu gaseam timp. Aveam multe sa ne spunem, asa ca ne-am intins la vorba. A venit insa si timpul achitarii notei.

Dorin stia de campania mea cu MasterCard. Si cum se cuvine sa lasi ceva celui care te-a servit, m-am oferit sa platesc eu nota, lasandu-i lui bacsisul. Numai ca si Dorin avea doar cardul la el.

Am intrebat daca se poate incasa de pe card o suma mai mare. Nu se putea. Ne-am gandit sa comandam ceva, dar de fapt sa nu luam nimic si sa ramana astfel ceva. Si mai complicat si nu tocmai un gest frumos. Am renuntat la idee si am ramas datori. Asa ca daca aveti vreo intalnire la ViaCafe, poate lasati ceva si pentru mine.

Aseara la B'estfest vorbeam cu Bogdan despre patania mea cu bacsisul si despre platile cu cardul. E fan carduri. Imi spunea ca el a putut lasa mai mult la plata cu cardul intr-ul local mai de fitze din Bucuresti. Poate au gasit ei un alt sistem.

Si la B'estfest s-a platit cu jetoane. Numai ca daca vroiai sa le cumperi cu cardul, trebuia sa scoti bani de la bancomat. Mi s-a parut ciudat putin. E mai usor sa aduci un bancomat la concert decat un POS?

Am vorbit cu atatia oameni despre campania aceasta, ca nu mai stiu de la cine am aflat urmatoarea povestioara. La un hypermarket din Bucuresti niste straini au vrut sa plateasca cu cardul. "PIN-ul, va rog!", le-a zis casiera. "Care PIN?" sau "Ce e ala?" (nu stiu exact ce au discutat). Alte intrebari si raspunsuri... Intr-un final au inceput sa faca un exercitiu de memorie pentru a afla PIN-ul unui card.

PIN-ul reprezinta, in opinia mea, unul din factorii care impiedica dezvoltarea platilor cu cardul. Afara deja iti scanezi singur cardul la casa, singura verificare (si cred ca e optionala) fiind aceea a semnaturii. Acum un an o vanzatoare in Amsterdam s-a uitat un pic cam ciudat ca nu am cardul semnat. La noi, din cauza PIN-ului, plata cu cardul pare un ritual. Te tine pe loc, nu mult, dar te tine.

Un alt factor ar fi legat dorinta (sau mai degraba a lipsei) comerciantului de a avea un sistem de plata cu cardul functional. Va spuneam acum cateva zile ca am descoperit un POS la un atelier de retusuri vestimentare, dar ca nu functiona. Patru zile mai tarziu, am trecut pe acolo sa ridic "lucrarea". Am intrebat daca functioneaza. Nu, a fost raspunsul.

Ieri la McDonald's Unirii - apropo localul arata precum cel din La Defense acum - nu functiona sistemul si dupa ce doi angajati s-au mirat in fata mea ca nu le merg POS-urile, mi-am dat seama ca nici nu aveau sa mearga prea curand. Noroc ca nu eram singur.

Experiment MasterCard - nici o plata fara card.

Etichete: ,

15 Comments:

Anonymous Anonim said...

In Austria la o benzina s-a uitat unu' ciudat la mine ca nu am cardul semnat, si m-a rugat sa-i prezint un act de identitate. I-am prezentat si m-a intrebat de ce nu il am semnat. Am luat un pix de pe masa si l-am semnat de fata cu el si l-am intrebat daca e ok. :)

7:18 p.m.  
Anonymous Anonim said...

N-as vrea sa spun "told you so" daar, "told you so":)
Mi a-a intamplat si mie sa ma trezesc fara cash intr-un restaurant si sa aflu ca nu pot lasa bacsis. A fost o situatie stanjenitoare si mi-am cerut scuze.
Intrebarile sunt: cine ar trebui sa propuna solutiile si cine ar trebui sa le implementeaze ca astfel de situatii sa nu se mai repete?
(prin "situatii" inteleg toate acele momente in care nu s-au putut efectua plati cu cardul din motive "tehnice")

7:36 p.m.  
Anonymous Anonim said...

in canada se intimpla asa
- iti aduc nota
- le pui cardul in carnetel
- iti iau cardul, il scaneaza,
- iti aduc cardul inapoi impreuna cu bonul, in care e trecuta suma de plata si are doua rubrici necompletate: tip, si total. Tu completezi tipul, il aduni cu suma si completezi si totalul. Semnezi si asta e.

O diferenta ar fi ca in Canada nu iti cere niciodata pin-ul la tranzactii cu card de credit, ci doar cu debit.

9:56 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Eu pana acum n-am iesit niciodata cu cardul din tara, deci nu stiam ca se poate si fara ritualul PIN-ului. Si intr-adevar incetineste mult tranzactia si ii da o aura oarecum birocratica. :D

11:50 p.m.  
Anonymous Anonim said...

vorbind de cum se desfasoara lucrurile peste ocean.
card de credit (VISA, Mastercard, AmericanExpres, etc, etc.........):
semnatura este extrem de importanta, verificarea ei fiind obligatorie de catre comerciant. ca se mai intampla la vreo benzinarie, liquor store sa nu verifice asta e altceva.
cardul de credit e credit curat, adica nu primesti salariul pe acel card. te joci cu banii bancii, pe care platesti dobanzi (uneori extrem de mari).
e o chestie de bun simt sa ai cardul semnat pe spate. se mai poate intampla ca unii sa aiba pe spate scris PLEASE ID, ca sa fie siguri ca li se cere si ID.

cardul de debit in schimb are cod pin. pe asta se primeste salariul.

ce povestea cineva mai sus, cum se da tip, e adevarat, numai ca lasarea cardului "deschis" pana clientul decide ar constitui risc in Romania. parerea mea:)

6:50 a.m.  
Anonymous Anonim said...

Sambata am platit la un comerciant cu cardul si nu mi-a cerut codul PIN. A fost ciudat pentru ca nu mi s-a mai intamplat asta in Romania. POS-ul era de la BT, cardul VISA de la BRD.

9:56 a.m.  
Anonymous Anonim said...

Noi PIN-ul il dam doar la cash cards, nu si la credit cards..in fine. Bacsis?! Ce-i aia! La noi nu se obisnuieste in UK :D Asa ca nici nu avem probleme cu "cat lasam" sau daca putem sa dam mai mult de pe card.

10:39 a.m.  
Anonymous Anonim said...

Ceea ce se intampla in Romania este stupid si aberant in ceea ce priveste utilizarea cardurilor.

De ce spun asta: pentru ca metoda de autorizare a unei tranzactii este fie prin PIN, fie prin semnatura. Ori, la noi se cer amandoua. Pierdere de timp.

Am incercat sa atrag atentia unui comerciant asupra acestui fapt si mi-a zis cu o nonsalanta de speriat: asa cere banca, altfel nu-mi da banii.

11:37 a.m.  
Blogger Cristian said...

@andi

mi-am adus aminte ca si eu a trebuit sa arat o data cartea de identitate si am semnat si eu cardul in fata vanzatorului.

@anonim
la noi nu cred ca sunt multi care ar da cardul din mana.

nu inteleg de ce afara la debit iti trebuie PIN si la credit nu, dar ma gandesc ca are treaba cu salariile platite pe card.

@iulian
de cand am cardul asta nou mi s-a intamplat si mie o data sa nu dau PIN-ul

12:17 p.m.  
Anonymous Anonim said...

la pizza hut nu-ţi cere pin, dar nu poţi lăsa bacşiş

1:19 p.m.  
Anonymous Anonim said...

in majoritatea tarilor civilizate si in majoritatea localurilor se poate scrie bacsisul pe nota de plata si poti plati totul cu cardul (urmand apoi a deconta, evident, toata suma, daca e cazul). Nu am inteles niciodata exact de ce nu putem aplica asta si in Romania. Adica de chiar nici unde...

5:44 p.m.  
Blogger Unknown said...

Nu ai dreptate.In majoritatea tarilor in care am fost eu (si in care am stat mai mult de doua saptamani) platile se fac prin autentificare cu PIN. Nici nu se cere semnatura. Pun pe lista Belgia, Luxemburg, Olanda si Germania. Peste tot terminalele cer PIN-ul. (cu exceptia cartilor de credit fara cip pentru care trebuie sa semnezi).

Pentru plata cu CC trebuie sa scoti si un act de identitate. Deci autentificarea cu PIN este de fapt cea mai simpla metoda in Occident.

2:10 p.m.  
Blogger Cristian said...

Nu am fost in Belgia, Luxemburg, iar in Germania nu am mai ajuns de cativa ani. Dar am fost la in ultimii doi ani la Amsterdam, Paris, Londra, Roma, Barcelona, Lisabona, asta doar in Europa si nu am avut nevoie de PIN.

2:37 p.m.  
Anonymous Anonim said...

E o problema cu link-urile in blog-ul tau : incercand sa vad site-ul lui Tudor, sa zicem, fac right-click pe numele lui -asa cum apare la inceputul comentariului sau - si aleg " open link in new tab".Rezultatul( cred ca e o problema de contructie a link-ului )?

http://manafu.blogspot.com/2008/07/www.tudorfulea.ro

si primesc o pagina de eroare de la Blogger.con

10:02 a.m.  
Anonymous Anonim said...

Salut,

Eu unul ma bucur ca in general ni se cere PIN-ul la cumparaturi in Romania. Prefer asa decat fara. Poate dureaza mai mult, stau ceva mai mult la coada, dar fara asta practic oricine poate utiliza cardul in locul tau. Prefer sa sacrific un pic din comoditate pentru siguranta.
Cel mai bine ar fi sa poti opta la banca - daca ti se cere obligatoriu PIN-ul, sau deloc.

Am fost foarte neplacut surpris cand la un magazin de pantofi (din Bucuresti) nu mi s-a cerut PIN-ul la cardul de debit pe care primesc salariul. Nu stiu de ce (de obicei mi se cere).

Culmea este ca la un moment dat mi s-a furat portofelul la 2 minute distanta de acel magazin. Bineinteles, am blocat cardul, dar cred ca au trecut cel putin 20 de minute din momentul in care mi l-au subtilizat. Ar fi fost suficient timp sa faca destule cumparaturi cu cardul... dar din fericire si-au incercat norocul la un ATM.

Chestiunea cu bacsisul tine mai mult de cutumele locului si cat de dezvoltata este piata (a se vedea povestea cu Canada, unde se poate cu cardul; dar pe cat puneti pariu ca la noi ar impozita acest bacsis? ;)).
E intr-adevar neplacut sa nu ai bani cash la tine ca sa lasi bacsis, dar daca tot te asiguri ca ai portofelul la tine, cred ca poti sa tii minte sa iei si 20 RON.

PS si mie mi-au cerut sa semnez cardul... eram in Elvetia ;)

12:38 p.m.  

Trimiteți un comentariu

<< Home