Trends: Ce ne asteapta?
FutureLab, o companie belgiana de consultanta, va intra in urmatoarele doua luni pe piata din Romania, vizand doua directii de dezvoltare initiale: strategii de marketing si inovatia in retail.
Alain Thys, unul dintre partenerii FutureLab, a fost la sfarsitul lunii mai in Romania pentru a vorbi la Retail Innovation Conference.
Am amintit acum despre FutureLab si Alain pentru ca astazi mi-am adus aminte de ceva ce acesta a zis la conferinta.
Alain spunea ca cea mai mare problema pe care o va avea retail-ul in perioada urmatoare nu este data de inasprirea concurentei, ci de resursele umane, de fapt, de lipsa lor. Cu atatea noi lanturi de retail (OBI, Lidl, Aldi) asteptate sa intre si cu celelalte existente in curs de extindere, principala provocare pentru companiile din domeniu va fi data de recrutarea angajatilor. De unde ii vor lua?
Am amintit de aceasta idee pentru ca astazi un prieten mi-a povestit o intamplare uimitoare. La una din locatiile unui mare retailer bucurestean au functionat dimineata doar trei case de marcat, desi magazinul era plin. Motivul? Casierele nu au venit la serviciu. Se pare ca si ieri a fost aceeasi situatie, numai ca atunci casierele au venit, si-au baut cafeaua si apoi au plecat acasa.
Nu am dat numele retailer-ului pentru ca nu stiu cat de adevarata este aceasta intamplare. De fapt nu o pot verifica.
Parerea mea - si cred ca e de bun simt - e ca in mai toate sectoarele care au inregistrat cresteri accelerate in ultimii doi-trei ani vor aparea probleme de personal sau deja se simt. Chiar si in media s-a simtit dupa dezvoltarea grupurilor conduse de SO Vantu si Dinu Patriciu, care au absorbit din toate partile oameni lasand locuri goale ce trebuiau cumva umplute.
Daca in constructii, probabil cel mai afectat sector in acest sens, s-a gasit forta de munca in Asia, in retail si in media de unde vor veni oare oamenii?
Alain Thys, unul dintre partenerii FutureLab, a fost la sfarsitul lunii mai in Romania pentru a vorbi la Retail Innovation Conference.
Am amintit acum despre FutureLab si Alain pentru ca astazi mi-am adus aminte de ceva ce acesta a zis la conferinta.
Alain spunea ca cea mai mare problema pe care o va avea retail-ul in perioada urmatoare nu este data de inasprirea concurentei, ci de resursele umane, de fapt, de lipsa lor. Cu atatea noi lanturi de retail (OBI, Lidl, Aldi) asteptate sa intre si cu celelalte existente in curs de extindere, principala provocare pentru companiile din domeniu va fi data de recrutarea angajatilor. De unde ii vor lua?
Am amintit de aceasta idee pentru ca astazi un prieten mi-a povestit o intamplare uimitoare. La una din locatiile unui mare retailer bucurestean au functionat dimineata doar trei case de marcat, desi magazinul era plin. Motivul? Casierele nu au venit la serviciu. Se pare ca si ieri a fost aceeasi situatie, numai ca atunci casierele au venit, si-au baut cafeaua si apoi au plecat acasa.
Nu am dat numele retailer-ului pentru ca nu stiu cat de adevarata este aceasta intamplare. De fapt nu o pot verifica.
Parerea mea - si cred ca e de bun simt - e ca in mai toate sectoarele care au inregistrat cresteri accelerate in ultimii doi-trei ani vor aparea probleme de personal sau deja se simt. Chiar si in media s-a simtit dupa dezvoltarea grupurilor conduse de SO Vantu si Dinu Patriciu, care au absorbit din toate partile oameni lasand locuri goale ce trebuiau cumva umplute.
Daca in constructii, probabil cel mai afectat sector in acest sens, s-a gasit forta de munca in Asia, in retail si in media de unde vor veni oare oamenii?
6 Comments:
In ultimul studiu Manpower, derulat la nivel global, in Romania se inregistreaza cea mai acuta criza a resurselor umane, cu peste 70% din directorii de personal spunand ca au dificultati mari in a gasi personal adecvat. Iar studiul a fost facut in 60 si ceva de tari... (http://www.euractiv.com/en/socialeurope/romania-skilled-labour-shortage-highest-worldwide/article-171920)
In ceea ce priveste prezenta pe piata a unei boutique consultancy, the more, the merrier :)
Dar in Romania sunt probleme structurale care nu stiu cum pot fi rezolvate in absenta interventiei autoritatilor. De exemplu, e foarte dificil sa aduci personal strain (calificat sau necalificat) din cauza vizelor. Realizam foarte putini aspectul asta, pentru ca toti suntem obisnuiti sa ne plangem ca intreaga Europa si Statele nu ne vor si impun bariere la intrare, dar vorbeam cu niste experti din seviciul consular, care imi spuneau ca Romania este "fortareata Romania" din punct de vedere al vizelor pentru tari mai putin dezvoltare.
Sper ca Trendslab si alte companii sa invete dialogul cu autoritatile. Mi se pare ca aici sta solutia.
În România, legea cererii şi a ofertei de forţă de muncă nu funcţionează bine. Şi am să încerc să argumentez.
Când cererea de forţă de muncă creşte, preţul (salariul) scade. Absurd. Explicaţia mioritică: păi cum să îi plăteşti pe toţi bine? De unde bani?
Exemplu concret. Încerc să nu dau nume, dar te prinzi despre cine e vorba: bancă ardelenească, galbenă, care îşi deschide chioşcuri subsidiare la fiecare colţ de stradă. Dacă nu ştiai, cu toată dezvoltarea lor logistică, personalul lor e second hand şi plătit pe măsură.
Aici se verifică legea asta anormală: cu toate că cererea de forţă de muncă s-a dublat, triplat etc. în domeniul bancar, preţul a scăzut.
Acum ajung şi la cazul firmei de retail de care ai pomenit. Trebuie să ne întrebăm de ce au făcut ce au făcut casierele. Cum şi-au permis? Sunt nemulţumite? Sunt incompetente? Se poate. La 600 de lei pe lună multe explicaţii se pot găsi.
@darius
se pare ca acel retailer are un pachet bun la nivelul acela.
dar nu conteaza cat de bine esti platit. te-ai angajat la un job, ai acceptat, atunci nu iti baga picioarele!
Ai dreptate la faza cu "a deal is a deal". Însă treaba e mai complicată. Când te angajezi undeva şi nu eşti o personalitate în domeniul respectiv, nu ceri exact cât te-ar mulţumi. Dacă n-ai foarte multă experienţă, cu atât mai puţin. Dar înveţi şi speri că încet încet vei creşte, vei fi apreciat şi vei câştiga mai bine. Dacă lucrurile astea nu se întâmplă, începe să apară frustrarea şi te trezeşti tentat să-ţi bagi picioarele.
My point is: I. sunt mari probleme de mentalitate a managementului în România, II. salariul este un preţ dinamic, III. angajatul român nu are o gândire capitalistă şi nu ştie negocia.
Cum sa se intample ceva bun in sectorul asta?..Azi am avut un exemplu clar de cultura in comunicare: "as your superior has (hopefully) informed you, we are going to cut 30 cm from the office desks to be able to fit more people inside the building" Citat cuvant cu cuvant dintr-un mail primit azi. Si firma e cu pretentiile de rigoare.
pai probabil vor veni tot din asia, probabil philipines sau india, caci prin restul europei si america raioanele de vinzari sunt deservite de asiatici si in mai mica masura de sudamericani. by the way, la supermarketul din lisabona unde ma duc deobicei la cumparaturi, casierii sunt in exclusivitate romania
Trimiteți un comentariu
<< Home