sâmbătă, februarie 17, 2007

Feedback: Despre evanghelizare (Part One)

Nu am apucat sa comentez la momentul oportun pe marginea reactiilor starnite de interviul cu Mirela Ciucur, chief internet evangelist la Vodanet Media. Cu putina intarziere, iata ce cred eu despre subiect.

Cred ca Vodanet a facut o miscare strategica de PR buna cand a integrat acest nou job/ rol in structurile sale, insa nu a facut-o bine. Sau cel putin nu a anticipat reactia pietei. Vodanet este una dintre companiile mari de Internet de la noi, insa nu se bucura de o imagine foarte buna in blogosfera locala, care la un anumit "etaj" ii strange la un loc pe toti cei care fac si au facut ceva in online-ul romanesc sau care sunt simpli sustinatori ai Internetului - fie in calitate de bloggeri, fie in calitate de cititori de bloguri.

Vodanet sau Mirela ar fi trebuit sa isi orchestreze mai bine intentiile si sa cantareasca mai bine mijloacele prin care isi propuneau sa isi atinga scopurile. Lansarea Mirelei ca internet evangelist trebuia precedata de o perioada de tatonare a pietei/ blogosferei, de lansarea ei ca unul dintre "ai nostri", de implicarea in sau initierea unor initiative in online, de un efort comun al companiei de a comunica mesajele sale coerent si constant. Si nu in ultimul rand de strategia de dezvoltare a Vodanet.

Functia de chief internet evangelist nu trebuia anuntata. Mirela trebuia sa aiba intai o functie normala si apoi sa devina internet evangelist. Ar fi fost o trecere fireasca, fiindca un internet evangelist trebuie sa fie un brand in online (vezi Big4*) sau macar unul in devenire. Ori sa fie sustinut de unul. Trebuie sa aiba un "portofoliu", ceva de pus pe masa. Trebuie sa fie relevant in mediul sau.

Dupa aparitia interviului, am vorbit cu Mirela la telefon despre reactiile aparute. Nu am apucat sa ii spun atunci ca acum, cand a iesit in "lume", are o provocare foarte mare, aceea de a fi pe masura titlului pe care il poarta. Daca il va mentine, atunci de ea depinde imbunatatirea imaginii Vodanet si neaparat va trebui sa isi gaseasca un apartament bine mobilat la acel etaj al blogosferei de care am amintit mai sus. Daca nu (asta in cazul in care doreste sa isi mentina rolul de pana acum, cel declarat si amendat de BIG4), ii sugerez sa isi schimbe titulatura.

In urma cu cateva zile, Microsoft a angajat un enthusiast evangelist (asta e un titlu si mai si decat chief internet evangelist!), pe Michael Gartenberg, fost analist la Jupiter Research. Gartenberg nu este nici Om Malik, nici Robert Scooble, nici Jason Calacanis, nici Kevin Rose, nici macar in liga lor. Nu e nici Amanda Congdon sau Jessica Lee Rose. (Cred ca) nu e nici blogger cu antecedente (blogul lui a fost activat la numirea sa la Microsoft). Dar probabil e un bun profesionist.

Nu am vazut de la lansarea anuntului un post "anti" Gartenberg (si asta imi da de inteles ca e un tip destul de respectat in industrie), ci doar cateva semne de intrebare despre cat de mare va fi rolul sau.

Ii dau Mirelei un vot de incredere, nu din motive suspectate de unii (prietenii stiu de ce!), ci pentru ca i-am sustinut intotdeauna pe cei care si-au propus sa faca ceva.

* Big4 - Ionescu, Orlando, Vivi, Novac

PROMO: DIGITAL MARKETING FORUM | EVENIMENT DE MARKETING IN NEW MEDIA
BLOG: DELL SI YAHOO CLONEAZA DIGG!

Etichete: ,

5 Comments:

Anonymous Anonim said...

titlul de "chief internet evanghelist" nu este decat un corporatey bullshit, gol de orice continut.

12:50 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Cei 4 de cine sunt recunoscuti drept "Big4"? Daca e doar o opinie a ta personala, o respect.
Daca spui ca ei sunt o autoritate recunoscuta de toata lumea in aceata formula, ma indoiesc. Personal, te-as fi trecut intre ei... alti internauti foarte probabil ar gasi o formule diferite si ei...

4:34 p.m.  
Blogger Cristian said...

e o apreciere personala.

4:38 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Cristian -
Cu regret, trebuie sa spun ca incepi sa-ti pierzi
din credibilitatea personala (IMO - desigur).
Cum adica? intrebi tu.
Fiindca, incet, incet, aluneci in grupul "Cine-i Asta? ;
Ce stie Ea de Internet? , etc."

Sursa: "...Functia de chief internet evangelist nu trebuia anuntata. Mirela trebuia sa aiba intai o functie normala si apoi sa devina internet evangelist. Ar fi fost o trecere fireasca, fiindca un internet evangelist trebuie sa fie un brand in online (vezi Big4*) sau macar unul in devenire. Ori sa fie sustinut de unul. Trebuie sa aiba un "portofoliu", ceva de pus pe masa. Trebuie sa fie relevant in mediul sau."

Si inca:
"...Dupa aparitia interviului, am vorbit cu Mirela la telefon despre reactiile aparute. Nu am apucat sa ii spun atunci ca acum, cand a iesit in "lume", are o provocare foarte mare, aceea de a fi pe masura titlului pe care il poarta. Daca il va mentine, atunci de ea depinde imbunatatirea imaginii Vodanet si neaparat va trebui sa isi gaseasca un apartament bine mobilat la acel etaj al blogosferei de care am amintit mai sus."

Oare e chiar asa de greu de citit (si de inteles) despre
ce e vorba?
Mirela Ciucur explica destul de clar ca raspuns la
intrebarea ta ("Am fost foarte curios sa aflu cu ce se ocupa un evanghelist si de ce are nevoie Vodanet de unul.") despre ce e vorba:

"Nu este un job propriu-zis, este un trademark, un titlu simbolic pentru Corporate Communication Strategist. Presupune, in cazul nostru, doua directii esentiale:

1. o noua abordare a media online – de la politici de preturi pana la introducerea de tools vizionare de advertising, comunicare si servicii

2. dezvoltarea de parteneriate prin evenimente si actiuni care isi propun sa creasca awareness despre oportunitatile create de aceasta industrie."

Trecind peste folosirea cuvintului "trademark" in
contextul respectiv, mie mi se pare clar ca:
1) Este un titlu simbolic.
2) N-are nici in clin, nici in mineca cu ceea ce toti
Gica-Contristii inteleg prin "evanghelist" - in
contextul Internet, etc.
3)Femeia se ocupa cu "Strategia Comunicarii de
Corporatie. La Vodanet! Toti G-C (Gica-Contra) ar
trebui sa se duca pe saitul Vodanet si sa citeasca
despre ce e Vodanet si cu ce se ocupa.

Revin la problema credibilitatii tale...
Te apuci sa dai sfaturi Mirelei cum trebuia sa se
lanseze...si pierzi din vedere esentialul: anume -
este vorba de o intrebuintare nepotrivita a cuvintului
"evanghelist" vis-a-vis de functia reala.

Uimitor cum reactia de zvicnire a genunghiului
functioneaza la romani. Evanghelista, ai? Sefa, hai?
De internet, zici? - Pe ea baieti, ca n-are gloante!

Parerea mea: Mirela n-are nevoie sa tatoneze/
pipaie/implice in "blogosfera". Fireste, o sfatuiesc
si eu sa citeasca blogurile romanesti - o multime
de informatie p-acolo pe care un strategist de
comunicare le poate folosi...
Dar nu cred ca trebuie sa-si faca blog si sa se
puna la vedere in blogosfera locala.

Nu asta e functia si treaba ei - sau cel putin asa
citesc eu raspunsul ei. Vodanet Media e o agentie
de publicare si reclama on line - deci - cred eu -
ca intra la categoria firma-firma si nu
firma-consumator. Mirela "presteaza™" (tm -GK)
despre strategia de comunicare a Vodanet-ului
cu clienti existenti sau viitori.

E adevarat ca tu spui: "...ii sugerez sa isi schimbe titulatura..." - deci se pare ca ai inteles despre ce
e vorba - dar tot ii dai sfaturi despre ce trebuie
sa faca pentru a-si merita titlul...

Observatie finala (cu scuze pentru un comentariu
cam lung) :

Din cite am citit eu, Mirela Ciucur e calificata
foarte bine pentru ce intentioneaza sa faca pentru
Vodanet. (fireste, nu pentru titlul de "evanghelist").

7:05 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Amanda es muey bien!

6:11 a.m.  

Trimiteți un comentariu

<< Home