luni, decembrie 14, 2009

Blogs: Un ghid de blogging pentru consultantii in comunicare

Tin acest post in drafts in mintea mea de ceva timp. Am tot amanat sa il scriu. Imi spuneam ca am nevoie de mai multe "studii de caz". Faza e ca nu le-am pastrat pe cele pe care le-am avut, asa ca avand cateva experiente recente, am decis sa pun in acest post cateva idei rapide.

Acest post este despre imaturitatea si "romanismul" de care unii consultanti in comunicare / marketing / advertising / Internet pe blogurile personale sau comentand pe alte posturi. Vorbesc aici si din experiente in care am fost martor si de altele povestite de apropiati.

Este pacat sa vezi cum oameni cu carti de vizita pompoase si profile pe LinkedIn cu recomandari solide cad in patima agresiunii verbale asupra unor companii.

De fapt, daca ma gandesc mai bine, nu "este despre", ci isi propune sa faca o serie de observatii sub forma unor sfaturi, din dorinta mea de a aduce un pic mai multa seriozitate si responsabilitate fata de meseria de comunicator.

Gata cu introducerea, iata ce defulez:
  • Nu da lectii pe blog marilor companii daca nu ai lucrat niciodata pentru un brand mare. Faci doar zgomot.
  • Nu vorbi niciodata pe blog despre competitorii brandului pentru care lucrezi acum. S-ar putea sa pierzi la un moment dat ocazia de a lucra cu ei.
  • Nu vorbi de rau o companie pe blog daca in acelasi timp iti iei leafa sau banutii de la competitie. Nu vei fi niciodata credibil.
  • Nu ameninta niciodata un brand pe blog. Da prost la CV. Oamenii din companii mai dau din cand in cand search pe Google si pierzi ca mai sus.
  • Nu baga niciodata la mijloc un brand in cearta ta cu un alt blogger. S-ar putea sa apara al treilea blogger care sa nu fie de partea ta.
  • Nu uita binele pe care un brand ti l-a facut. Cel care te-a ajutat nu uita nici el.
  • Nu scrie pe blog despre problemele personale cu un brand pentru care ai lucrat candva (si a fost totul OK). Pierzi orice sansa de a mai lucra cu el. Din motive evidente, nici competitia nu va lucra cu tine.
  • Nu sunt multi cei care iti acopera din simpatie prostiile. De fapt, cei mai multi le vor impartasi altora, chiar si potentialilor tai clienti.
Alte idei?

Etichete: ,

17 Comments:

Anonymous Marius Pahomi said...

Felicitari Cristi, este unul dintre cele mai bune posturi pe care le-am citit in ultima vreme!

2:27 a.m.  
Blogger Marius Visan said...

Google a spus mult mai frumos, de fapt e si motto-ul lor: "Don't be evil!"

3:21 a.m.  
Anonymous Dekora said...

Bine spus si complet.

9:08 a.m.  
Anonymous Sorin said...

Corect Cristi, cu o completare: daca persoana este un om respectat in domeniu, cu coloana vertebrala si care are posibilitatea de a trai si fara sa vorbeasca de bine pe toata lumea, atunci poate ataca pe argumente. Riscul este sa nu mai aiba cale de intors, adevarat.

Dar uneori e mai important sa fii ok cu tine insuti decat political correct.

Cat despre mottoul Google, e doar un motto, Marius, demult exclus din practica lor de business. Si ei au incetat demult sa creada, poate cu exceptia catorva programatori.

9:59 a.m.  
Anonymous Alina Popescu said...

Extrem de folositoare lista da de sfaturi! Cu o singura mentiune la punctul 2. Nu e ok sa vorbesti de rau competitorii, asta e adevarat. Asta nu inseamna ca nu poti vorbi niciodata despre ei. Nu exista un semn de egalitatea intre cele doua. Stiu, de cele mai multe ori nu ne "aliem" cu competitorii, nu colaboram si nu le recunoastem meritele. Dar se poate si altfel. Daca un PR scrie un articol super tare, evident ca o sa il dau pe twitter. O lista de recomandari de articole publicata pe blog poate sa includa si articole de la competitori. Si astea sunt doar cateva exemple :)

1:19 p.m.  
Blogger Cel care considera said...

Pare ok articolul. Ma multumeste ca om care imi doresc foarte multa liniste. ce se intampla insa cu atitudinea cealalata fara de care marile corporatii isi cam fac de cap.

Personal am atacat in mod curent doua firme...firme ale caror client sunt si care si-au cam batut joc de mine si de clienti. care ar fi abordarea ideala, excluzand accesul limitat pe care oamenii il au la autoritatile statului, de exemplu.

Sunt de acord ca uneori vei pierde pe aceasta tema... dar uneori trebuie si sa avem atitudine...sa informam corect ce ti se poate intampla...

Cum facem?

1:39 p.m.  
Blogger Cristian said...

@sorin

Eu cred ca oricine poate comenta. Nu trebuie sa fii expert pentru asta. Insa ca om de comunicare ai o responsabilitate fata de ce presupune pozitia asta: printre multe altele, tact, seriozitate, respect, o anumita eleganta in discurs.

Altfel, argumentele sunt intotdeauna binevenite.

@alina
E mai safe sa iti vezi de treaba si sa nu vorbesti deloc despre competitia brandurilor pentru care lucrezi.

Asta nu inseamna ca nu poti discuta. Esti un furnizor de servicii, nu un angajat al brandului.

Totusi e mai bine sa te concentrezi pe alte lucruri. parerea mea.

@BogdanaRa

Sa nu crezi ca sunt imun. Si eu patesc diverse.

Cred ca intai as incerca sa ii contactez direct si sa vorbesc cu cineva care intelege limba mea. Abia apoi as consemna pe blog, dar cu un ton moderat si de ce nu intr-o nota constructiva.

3:52 p.m.  
Blogger Stefan Stroe said...

Imi place punctul tau de vedere - bravo, Cristi!

Conteaza mult cum critici brandul respectiv si din ce pozitie o faci.

Daca faci o critica transparenta, constructiva, cei care vor lucra in compania respectiva ulterior vor avea ocazia sa inteleaga ca predecesorii lor au dat motive profesionistilor sa ii critice.

Pe de alta parte, daca bloggerul respectiv este un bou care arunca cu kko pentru ca el se crede cel mai destept, trebuie sa suporte consecintele mandriei sale. :)

4:44 p.m.  
Blogger krossfire said...

Doar o intrebare : Pentru cine-i postul ?

Zecile daca nu sutele de ''consultanti'' online care fac constant greselile astea nu-si vor recunoaste vreodata lipsa de competenta. Aici vorbesc de ''expertii online'' care si-au facut blog de sase luni si deja dau lectii de ''SEO'' vreunui manager mai naiv.

Cei care mananca o paine cinstita din online nu-s chiar atat de neinformati incat sa fie vehementi cu privire la fosti sau viitori clienti.

Postul e mai degraba un indemn voalat de tip : Mai terminati bai cu marlania, ca noi chiar muncim aici !

5:05 p.m.  
Blogger Cristian said...

@krossfire

Buna intrebarea. M-am gandit ca nu se va intelege, caci eu am facut referire la experiente personale si off the record auzite de la companii.

Cred ca in primul rand pentru mine e, ca sa nu derapez.

Cineva m-a sunat astazi si mi-a spus: "Stii, aseara vroiam sa scriu un post greu la adresa unor companii, dar am vazut postul tau si argumentele tale m-au facut sa ma razgandesc!"

Cei care ofera servicii companiilor sunt alaturi de ele in ceea ce fac impreuna. Cum ar fi sa dau in tine azi pe blog si maine sa vin la tine sa lucram impreuna?

Cred ca un comunicator, indiferent care e specializarea si vechimea lui, isi va face imagine prin ce face pentru branduri si nu prin ce vorbeste despre ele.

Poti spune ca nu te intereseaza o anumita zona si ca poti sa dai in ei linistit. Lumea insa te priveste si chiar unii din clientii tai nu ar aprecia stilul tau de blogging.

E vorba de responsabilitate fata de job si business. Dar asta nimeni nu poate impune. E la latitudinea fiecaruia.

5:29 p.m.  
Blogger Cel care considera said...

Salut!
Si eu doream ca la sfarsit de an sa scriu ceva...dureros... Ma rog...de 3-4 ani de zile blogurile mele sunt pline de "anti". Pe de o parte multa vreme am avut vizitatopri constanti... doar cand injuram.

Probabil ca dl Manafu are dreptate aici. Cred si sunt convins ca daca PR-ul ar citi ce se scrie de rau, intr-o nota obiectiva, si lucrurile s-ar schimba. Nu este vorba de a-i invata pe factorii de decizie sa conduca un business, cred ca totul se reduce la ceva mult mai de jos, la nivelele de front office. Chiar daca firma ___ m-a tratat aiurea este foarte probabail ca acel tratament sa il fi patit numai datorita unui angajat care nu are in sange o atitudine pro-client...nu neaparat vina unui trust, a unei companii...

6:03 p.m.  
Anonymous Marian S, said...

Salut, Cristi Manafu.
Te citesc destul de rar desi ar trebui sa o fac mai des. Noroc ca la Iulian Comanescu e un widget ``m-au interesat urmatoarele`` !!!
In ceea ce priveste acest articol: au americanii o vorba scurta dar care mi-a placut inca de cind am auzit-o prima oara:
``Tot ce spui poate fi folosit impotriva ta``.
Amin.

9:05 a.m.  
Blogger hamsyela said...

sunt unii care vand cate un produs ...si probabil li se face un pic de training si vis a vis de abilitati de comunicare (? ma gandesc )..sunt atat de insistenti ( binevoitori dealtfel) ca chiar daca nu mi-ar strica produsul , chiar daca mi-ar trebui intr-o oarecare masura refuz sa lucrez cu ei.

5:08 p.m.  
Blogger hamsyela said...

sunt unii care vand cate un produs ...si probabil li se face un pic de training si vis a vis de abilitati de comunicare (? ma gandesc )..sunt atat de insistenti ( binevoitori dealtfel) ca chiar daca nu mi-ar strica produsul , chiar daca mi-ar trebui intr-o oarecare masura refuz sa lucrez cu ei.

5:09 p.m.  
Anonymous Cristi Ariton said...

Foarte bine creionate sfaturile. Ar trebui extinse la toate categoriile de blogeri. Cel putin din perspectiva HR-ului sunt valide si fac diferenta la angajare (daca sunt aduse in discutie). Ar mai fi util sa apara un ghid detaliat de comportament & comunicare pe blog.
Succes!

2:43 p.m.  
Anonymous Claudiu C said...

As mai adauga eu pe lista ta si un sfat catre cei care acum se scolesc pe banciile facultatiilor (si atat): bai, mai lasati-o moale cu introducerea de genul "eu, in calitate de om de PR". PR my ass, ar fi replica mea, asteptati putin sa lucrati pentru un brand mare si abia atunci ve-ti intelege ce inseamana PR. Simpla calitate de detinator de blog e un inceput (bravos), dar pana la om de PR ...vai cate mai este.
In rest foarte bune observatiile tale, lucruri simple si de bun simt.

6:22 p.m.  
Blogger Radu S said...

Cristi,

Eu sunt de acord că e prea multă suficiență, îngâmfare și lipsă de transparență în povestea asta cu consultanții.

Dar nici să ne ducem în cealaltă extremă nu e ok. Brandurile și companiile mari nu-s religii.

Eu cred că avem dreptul să ne dăm cu părerea, și principial nu-i nimic rău în asta.

Deși sunt de acord, în mare parte, cu tine, nu-s deloc de acord cu prima afirmație: să nu dai lecții unei companii mari dacă n-ai lucrat niciodată pentru una de gen.

Eu am lucrat la 2, și am lucrat de-atunci pentru mai multe. Și să știi că tot oameni sunt și acolo. Și ei greșesc. Și ei debitează prostii din când în când.

Dacă n-ai lucrat pentru o multinațională, asta nu înseamnă că nu ai valoare. Ba chiar, în destule cazuri, chiar dimpotriva :)

10:52 p.m.  

Trimiteți un comentariu

<< Home