joi, ianuarie 17, 2008

Blogs: Politica mea editoriala

Au fost mai multe ocazii in care am vorbit de politica editoriala a blogurilor. Si pe masura se blogging-ul a evoluat si la noi si bloggeri sunt pusi in fata unor noi realitati (campanii publicitare, politice etc.), consider necesara existenta unei politici de acest gen.

Asa ca influentat de intamplari recente, am pus mana si am elaborat draft-ul de mai jos pentru viitoarea mea politica editoriala. De obicei, pe blogurile pe care le-am studiat, astfel de texte sunt scrise intr-un limbaj mai relaxat. I-am dat un caracter putin formal pentru a-i sublinia importanta, mai ales ca - daca nu gresesc - este si primul demers de acest fel de la noi.
COPYRIGHT
Textele si ideile de pe acest blog pot fi reproduse integral sau partial doar cu mentionarea sursei (nume blog + link).

Din dorinta de a nu induce in eroare publicul si de identificare personala a autorului in mediul online, designul blogului nu poate fi reprodus in totalitate pe un alt blog sau website. De asemenea, designul frontispiciului (header) nu poate fi reprodus pe un alt blog.

TIPURI DE CONTINUT
Posturile publicate pe blog se impart in mai multe categorii: stiri, opinii, interviuri, analize, reportaj. Toate aceste tipuri de posturi raspund regulilor de baza genurilor jurnalistice pe care le reprezinta.

POSTURILE
Temele posturilor sunt alese de autor si raspund doar preferintelor acestuia.

Sursele informatiilor si fotografiilor vor fi intotdeauna mentionate fie in cadrul postului, fie la finalul acestuia.

Posturile publicate pe acest blog nu vor fi sterse in nicio circumstanta. In cazul unor informatii eronate, postul va fi editat, actualizarile fiind marcate distinct.

VERIFICAREA INFORMATIILOR
In cazul articolelor si stirilor care aduc in prim plan oameni si faptele lor, informatiile prezentate vor fi verificate in masura in care timpul, spatiul si resursele permit.

Autorul acestui blog se angajeaza sa selecteze informatiile si sa le prezinte impartial, insa isi rezerva dreptul la propria opinie.

COMENTARIILE
Comentariile aferente posturilor nu sunt si nu vor fi moderate. Cu toate acestea, autorul isi rezerva dreptul de a sterge sau inchide comentarile pe anumite posturi fara o justificare prealabila.

Dezbaterile vor fi intotdeauna binevenite cata vreme comentariile respecta regulile minimei decente.

Comentariile exprimate sub anonimat (sau doar cu un nume neinsotit de un link relevant) care contin afirmatii nejustificate si calomnioase la adresa autorului sau a altor persoane vor fi sterse.

PUBLICITATEA
Reclama difuzata pe acest blog va fi intotdeauna marcata distinct atat in cazul bannerelor, cat si in cel al advertorialelor. In cazul unei forme speciale de publicitate sau a unei colaborari comerciale cu o companie, va fi publicat pe blog un post explicativ.

Autorul acestui blog isi rezerva dreptul de a promova sau reflecta brandurile sau companiile pe care le apreciaza, in ce masura doreste.

Publicitatea politica nu este si nici nu va fi acceptata pe acest blog. Autorul isi rezerva insa dreptul de a sustine, pe baza preferintelor personale, o doctrina, un politician, un partid.

Acest text poate primi modificari ulterioare.

17.01.2008
Sunt niste consideratii personale si o actiune cu aplicabilitate personala. Nu o propun blogosferei sau spre aprobarea publica. Cred insa ca si alti bloggeri la un moment dat isi vor declara "apartenenta politica", asa cum unii au publicat ghiduri de bune practici. Va invit insa sa imi dati feedback pentru a o imbunatati.

Etichete: ,

12 Comments:

Anonymous Anonim said...

Mi se pare o initiativa mai mult decat interesanta, dar nu stiu cata lume este interesata de partea asta a blogului. Majoritatea blogurilor tind sa nu se 'ingradeasca' in acest sens.

11:39 a.m.  
Blogger PAH said...

Acest comentariu a fost eliminat de autor.

12:03 p.m.  
Blogger PAH said...

Cristi,
"Agreez", ca sa zic asa. Dac as avea vreun blog activ, cam pe acolo ar fi si regulile mele. Oricum, depun martuire ca ai respectat intotdeauna drepturile de autor. Dovada stau cele doua texte ale mele publicate de tine in premiera, atunci cand nu stiam daca am sa le public sau nu in alta parte.
Chapeau.

12:05 p.m.  
Anonymous Anonim said...

In loc de copyright ai putea folosi creative commons care este special pentru asta. Copyright-ul deja incepe sa fie uncool.

12:36 p.m.  
Blogger PAH said...

Acest comentariu a fost eliminat de autor.

12:48 p.m.  
Blogger PAH said...

@cti97
Copyright nu este si nuva fi niciodata "uncool". Unii oameni traiesc din ceea ce produc, fie ca sunt doar idei, concepte sau texte. Bloggerii se enerveaza ca unul sau altul ciordesc informatii de la ei, dar ei insisi ciordesc filme si softuri, si se mai si lauda ca fac asta. De aia "copyright" nu este nici uncool si nici demodat.
Parerea mea.
PS: A existat ani buni de zile in Academia Catavencu o rubrica numita "Flotare logica". Titlul nu era inregistrat la OSIM, caci nu stai sa-ti inregistrezi toate titlurile si textele la OSIM. Am vazut acelasi titlu preluat cu nesimtire de cel mai vizualizat blogger roman in viata. Luni de zile. Nu stiu cum se traduce asta in termeni de "creative commons". Nu stiu nici macar cum se traduce in "creative commons in romaneste. Stiu doar ca, in limbajul drepturilor de autor/copyright asta se traduce ca: a) furt intelectual; b) plagiat. Doar daca Zoso dovedeste ca a avut acceptul lui Mircea Toma sa se foloseasca de acel titlu iese de sub incidenta legilor copyright-ului. Cat despre "common sense", am invatat ca asta nu functioneaza aici.

1:03 p.m.  
Blogger Cristian said...

@PAH
referitor la "flotarea logica", eu nu as fi luat-o chiar atat de "personal", ci dimpotriva, as fi acceptat ca am creat o sintagma care place si e parafrazata.

desi preluata integral, eu o vad ca pe o parafraza cand e portata pe bloguri.

cred ca preluarea lui zoso e mai degraba un "omagiu" adus rubricii respective.

si sunt convins ca mai exista astfel de exemple din Catavencu incetatenite in discursul nostru de zi cu zi.

1:11 p.m.  
Blogger nwradu said...

Intrebarea mea este: tu spui ca cineva poate prelua continutul doar cu mentionare sursa si link catre tine; e suficient doar sa o spui? Pana la urma e o rugaminte, nu poti obliga pe nimeni sa faca asa ceva, pt ca nu ai o baza legala. E suficient doar sa pui un (c) si gata, e continutul tau si copyright-ul tau, in fata legii?

2:20 p.m.  
Blogger Cristian said...

nwradu
nu ma pricep foarte bine la treburile cu drpturile de autor, dar cred ca odata mentionate niste chestii de genul asta pe site, se iau ca atare.

o sa ma uit in termenii si conditiile unui site mare sa vad cum pun ei problema. dar cred ca e cam acelasi lucru, cu mentiunea in plus a unor legi, cred...

3:58 p.m.  
Blogger Cristian said...

si inca ceva...

maria popistasu s-a trezit intr-o dimineata cu blogul copiat la design in proportie de 99,9% (ca sa zi asa).

neavand nici macar o "rugaminte" d'asta a trebuit sa astepte ca respectivul sa schimbe situatia cand a vrut el.

4:00 p.m.  
Blogger PAH said...

Cristian,
Daca Zoso scria un roman numit "Numele trandafirului", asa pur si simplu, nu era parafraza. Era copie ordinara. La fel e si in cazul altor titluri. Evident, Mircea Toma nu este Umberto Eco, dar chiar si in cazul lui dai referinte, bibliogarfie, linkuri. Este realmente o chestie de bun simt punct.
Vrei un exemplu dus la extrem? M-am intalnit cu un Florin Iepan (regizor, pt cine nu-i stie documentarele) si m-am prezentat. Nu m-a crezut ca ma cheama Patrick André de Hillerin pana nu i-am arata buletinul. De ce? Pentru ca el cunoscuse in Timisoara o doctorita care i-a spus ca publica in AC sub pseudonimul Patrick André de Hillerin.
Nu mi-am inregistrat numele la OSIM. O fi asta greseala mea?

4:31 p.m.  
Blogger PAH said...

Rectific: nu "cu un Florin Iepan" ci "cu Florin Iepan". El insusi este unic.

4:34 p.m.  

Trimiteți un comentariu

<< Home