miercuri, octombrie 25, 2006

Feedback: Brand vs No-Name

Daniel imi ridica mingea la fileu din nou. Iata ce imi scrie intr-un comentariu :
"asa cum ma asteptam, majoritatea raspunsurilor 'pentru' vin din partea unor persoane care nu sunt imlpicate in demararea unui startup (artisti, ziaristi, marketing, advertising). in "startup business" brandul personal valoreaza fix zero."
Daniel, cred ca gresesti si gresesti cumplit. Iti spun din experienta mea de privitor al dezvoltarii business-ului in Romania ca multe afaceri au crescut si au ajuns ce sunt astazi datorita unor oameni care aveau o anumita recunoastere in domeniul lor.

Din ce mi-am dat seama, activezi in zona soft/ programare. Fara nicio suparare (din partea nimanui sper), dar eu nu cunosc un brand (ma refer la un om) in programare. Probabil pentru ca nu e un domeniu cu mult glamour. Cunosc insa branduri in marketing, publicitate si media, care daca maine ar porni pe cont propriu, ar reusi datorita valorii lor. Pentru ca, in opinia mea, un brand intr-un domeniu este omul care se bucura de recunoastere, o recunoastere atestata de valoarea sa.

Iti dau un exemplu. Poate ai auzit de Bogdan Naumovici. Bogdan este poate cel mai cunoscut om de publicitate din Romania. Eu pariez cu tine ca daca maine Bogdan anunta ca isi face shop de creatie, ar gasi a doua zi cel putin 5 clienti pentru start-up-ul lui.

19 Comments:

Anonymous Anonim said...

Sure thing. Uite eu nu am auzit de Bogdan Naumovici. Da, lucrez in soft. Dar am auzit de exemplu de Alexandru Costin de care tu, nu. N-ai auzit. Asa ca eu zic. Sa ramanem fiecare la domeniul pe care il cunoastem si sa nu extrapolam branduri, reguli si traditii pescaresti. De la un startup la altul, de la un business la altul.

10:39 p.m.  
Anonymous Anonim said...

repet ceea ce spuneam in mesajul pe care l-ai citat: "in startup business".

web/ad agencies, web consulting si web design firms, nu sunt startupuri.

exemple clasice de startupuri: google, youtube, reddit, digg, del.icio.us, myspace, facebook, flickr.

in toate astea, unde vezi vreun brand _personal_? in niciunul din startupurile de succes, sucesul nu a fost dat de faima vreunuia din fondatori (care la momentul pornirii afacerii erau doar niste ilustri necunoscuti), ci de calitatea produsului pe care l-au oferit publicului, prin inovatie.

cred ca este greseala cea mai tipica pe care o fac startup-founderii romani, in loc sa creeze produsul ala fenomenal care sa le aduca succesul, isi pierd vremea cu un iluzoriu brand personal, care asa cum ziceam, este irelevant intr-un startup .

10:51 p.m.  
Blogger Cetin Ametcea said...

Bogdan Naumovici e "ala negru care respira greu" din spotul Altex. E prea bestial tipul!
Mesterul Manole strikes again

10:53 p.m.  
Anonymous Anonim said...

"shop de creatie, ar gasi a doua zi cel putin 5 clienti pentru start-up-ul lui"


eroare clasica. un shop de creatie nu e un startup. e o firma, de succes poate, dar nu startup.

10:53 p.m.  
Anonymous Anonim said...

37signals nu mai este un startup, ci un IMM americanesc. Sau un small business, zi-i pe nume. Jason Fried a ajuns cunoscut datorita Basecamp-ului si nu Basecamp datorita lui Jason Fried. Kevin Rose a ajuns pe coperta pentru ca Digg este mare si nu Digg a ajuns mare pentru ca l-a pozat cineva pe Kevin pe coperta. Asa merg lucrurile in IT, in general. Alte exemple. Daca Larry Wall, inventatorul Perl-ului, sau HHH, omul cu RoR, ar anunta un business nou, cui i-ar pasa de ei ? Pai tot IT-istilor, s-ar intalni, ar face un simpozion, niste articole, un powerpoint, unul-doua demo-uri. Dar cand se apuca CFO-ul de la Oracle sa declare ca vrea sa faca un startup de sales force automation, toti sunt in limba, apar articole pe WSJ si FT, investorii stau la coada. Iar individul n-a apucat sa angajeze softistul care sa-i scrie prima linie de cod. Sentinta mea: IT-ul este unul dintre domeniile in care brandul nu-ti serveste la nimic. Pe viata !

11:20 p.m.  
Anonymous Anonim said...

"37signals, are 7 oameni si face niste milioane bune pe an in turnover - guess what? - prin awarenessul creat prin intermediul blogurilor."

37signals face milioanele doar datorita calitatii si ideii produselor pe care le ofera. Un startup din cele mai tipice.

11:27 p.m.  
Blogger Cristian said...

adrian,
as prefera sa nu ne masuram ignoranta pe blogul meu. multumesc

1:24 a.m.  
Blogger Cristian said...

daniel, m-am uitat pe Wikipedia, pe Answers.com, pe Webster si in toate cele trei (re)surse am gasit la start-up o definitie care se refera la "a recently formed company".

cred insa - si aici si radu e de acord, sper - ca un start-up este firma/ compania care porneste si cu o idee, se pozitioneaza intr-un anumit fel, deschide o nisa sau forteaza un segment.

kinecto a fost un start-up. radu si martin au avut o idee si au investit in ea. acum eu nu mai consider kinecto un start-up, pentru ca desi radu forteaza idei noi, ele sunt construite pe fundatia kinecto.

1:30 a.m.  
Blogger Cristian said...

daniel, adrian,
nu am intentionat niciun moment sa minimalizez importanta softistilor. am spus doar ca e un domeniu in care brandurile personale nu ies foarte tare la vedere. iar din comentariile voastre, tind sa cred ca si voi credeti acelasi lucru.

cu toate acestea, cred ca noi am gresit cu totii amestecand domeniile. fiecare domeniu are dinamica sa si cultura sa.

daca ma gandesc mai bine exista branduri si in zona soft/it. depinde cum privesti problema.

shawn fanning si kevin mitnick sunt doua exemple. oameni care au facut lucruri "rele", care s-au "reabilitat" si au facut multi bani apoi tocmai datorita brandului lor personal (crescut din acele lucruri rele)

1:46 a.m.  
Anonymous Anonim said...

"Fara nicio suparare (din partea nimanui sper), dar eu nu cunosc un brand (ma refer la un om) in programare."

uite... iti dau eu niste exeple si poate iti amintesti... daca nici pe astia nu ii stii atunci Adrian are dreptate: fiecare cu domeniul lui.

1. Olando Nicoara - lucreaza in IT
2. Vivi (www.vivi.ro)
3. Marius Ciocan (resurse de fun, fungift.ro)

9:53 a.m.  
Anonymous Anonim said...

Vivi, "nu stiu altii cum sunt, dar" eu daca as fi investor as da drumul la cash cand vad o idee buna si un plan de business beton, nu cand se prezinta un "branduit" cu un mare blog in spinare.
Desigur ca o companie cu blog este mai buna decat *aceeasi* companie fara blog ! Orice mijloc de informare este bun... Exista si nenumarate alte metode de a-ti ajuta utilizatorii (online help de exemplu) care nu implica existenta unui blog. Un blog sau un wiki fiind din multe cazuri doar un fel de CMS mai facil de instalat si utilizat, pentru difuzarea de informatii strict de business fara legatura cu vreun brand personal.
Exemplu concret. Seth Godin, the guru, the masterblaster, the father of them all. Si site-ul lui: squidoo.com . Un trafic decent, dar cresterea este mult mai slaba decat un Flickr sau un Digg la "aceeasi varsta". Site-uri create de necunoscuti la epoca respectiva.

10:00 a.m.  
Anonymous Anonim said...

Cred ca brand-ul personal e mai important in freelance si mai putin important in start-up

@misu: nicoara si ciocan sunt branduri in IT insa nu si in programare

11:18 a.m.  
Anonymous Anonim said...

"Orlando Nicoara" este brand in "internet advertising".

(apropo, "nume"/"renume" suna prea "de la tara"?)

8:40 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Cand am zis programare ma gandeam la IT. Nici eu nu cunosc vreun brand in ceea ce priveste operatorii in televiziune de exemplu...

2:45 p.m.  
Anonymous Anonim said...

"Nici eu nu cunosc vreun brand in ceea ce priveste operatorii in televiziune de exemplu"

Dar cunosti in ceea ce priveste camerele de filmat.

9:33 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Un Startup este un Startup indiferent de brandul personal al fondatorului, de serviciile oferite sau de resursele implicate.

Un Startup se defineste prin urmatoarele:
- nu are history
- nu are un bilant anual

Un Brand Personal POATE ajuta Startup-ul prin:
- atragerea de resurse financiare;
- atragerea history-ului personal catre startup;
- o garantare minima a calitatii noilor servicii oferite;
- o mai mare incredere pentru posibilii parteneri;
- crearea unui Buzz in presa sau in comunitatea din care face parte.

Un Brand Personal NU POATE:
- garanta succesul afacerii;
- nu te ajuta sa faci un leasing pe firma pentru un startup de 2 luni :).

12:57 a.m.  
Anonymous Anonim said...

"Un Startup se defineste prin urmatoarele:
- nu are history
- nu are un bilant anual"

Un butic de scara de bloc, la inceput nu are nici istorie si nici bilant. Asta nu va face din el un startup.

Un startup:
- businessul este axat in jurul unui produs tehnic, in mod particular inovant (exemple: google, flickr, delicious, 37signals etc.);
- porneste practic de la zero, investitia initiala principala fiind timpul si expertiza fondatorilor;
- businessul e dezvoltat in ideea de a fi vandut ulterior (total sau partial)

2:23 p.m.  
Anonymous Anonim said...

"Un Brand Personal POATE ajuta Startup-ul prin:
- atragerea de resurse financiare;
- atragerea history-ului personal catre startup;
- o garantare minima a calitatii noilor servicii oferite"

Iti garantez ca investitorii nu sunt chiar atat de naivi incat sa isi bazeze decizia pe brandul personal al fondatorilor. Asta cu brandul era poate inca mai era crezuta la bula din 1998-2000.

2:33 p.m.  
Blogger Mihai Pora said...

Eu cunosc persoane care pot fi catalogate ca avand branduri personale si in IT si la operatori de cablu.
In domeniul tehnic brandurile personale sunt mai putin cultivate, dar pentru cei care le cunosc valoarea lor este mai puternica decat cea a unora publice.
La ce e bun un brand personal in domeniul tehnic ? Iti va permite ca atunci cand demarezi un startup sa iti gasesti parteneri de valoare.

Pana acum am intalnit personal 2 situatii: m-am angajat intr-un startup pentru ca stiam ca voi lucra cu cineva de valoare acolo. Nu-l cunosteam pe cel cu care urma sa lucrez decat indirect, datorita renumelui de profesionist de mare valoare.
In domeniul telecom/cablu, persoana pe care o cunosc are la activ deja lansate cateva business-uri de succes iar partenerii de afaceri il suna pentru efectiv pentru a afla cand este gata 'next big thing'. Probabil ca si in exemplul cu Bogdan Naumovici si in acest caz clientii stau la coada datorita istoricului personal.

Dau si eu un exemplu de brand din IT . Nici eu n-am auzit de el, dar cine il cunoaste se lauda cu el : Shyam Sheth.

http://ricksegal.typepad.com/pmv/2009/12/eyodf-part-12---have-an-amazing-partner.html

6:06 p.m.  

Trimiteți un comentariu

<< Home