luni, iulie 24, 2006

Interviews: Razvan Varabiescu despre Internet si blogging

De mult timp am impresia ca sunt intr-o competitie cu Razvan. Ne intrecem in mistouri unul fata de celelalt de parca am fi prieteni inca de la gradinita. Suntem de fapt buni colaboratori de vreo patru ani, timp in care Razvan a fost o sursa de incredere si un cap limpede in demersurile mele modeste de a acoperi zona de media planning & buying. Surprinzator pentru mine, Razvan si-a inceput cariera in publicitate in postura de copywriter la o agentie mica numita “Activision”. Remarcandu-si limitele creative native, dupa cum singur recunoaste, trece la numai sase luni in zona media planning-ului, angajandu-se ca media planner la Graffiti. Asta se intampla prin septembrie 1999, cand Lucian Georgescu devenea director general al agentiei. Ulterior a fost un fel de media manager, iar in 2001 cand s-a infiintat Media Direction a fost numit director de buying. De atunci, incearca sa isi aloce timp acestei indeletniciri, precum si coordonarii celui mai simpatic departament de buying din piata, cum se lauda el. Mai mult, de ceva vreme preda cursul de Media Planning la FJSC (sectia Comunnicare), ceea ce este o premiera in invatamantul de stat din Romania.

Esti multumit de Internetul romanesc, de cifrele vehiculate: 4-5 mil utilizatori, de nivelul de dezvoltare?
Nu trebuie sa fiu eu multumit. Aceasta este penetrarea la ora actuala. Poate spre deosebire de TV unde ne asteptam ca de la an la an Total TV sa scada, la internet inca mai speram intr-o crestere. Nu trebuie sa fim naivi sa credem ca ea se va dubla in urmatorii ani pentru ca acest lucru nu se va intampla. In schimb putem creste timpul petrecut pe internet si nu in ultimul rand utilitatea lui. Dar, aceasta dezvoltare este strans legata de continutul site-urilor.

Cat de important este astazi Internetul pentru agentiile si clientii de publicitate?
Agentiile incep sa aiba oameni dedicati internetului. Clientii incep sa nu mai priveasca internetul ca pe o fata de la tara, saraca, careia sa i se ofere resturile ramase de la ospatul copios al celorlalte medii. Totusi, sa fim realisti, televiziunea decide intreaga piata. Cu cat mai multi clienti nu isi vor mai permite in viitor sa aiba campanii pe tv, ei vor migra pe celelalte medii, iar internetul isi va lua o cota importanta din acele bugete...

Ai observat o evolutie a Internetului in ultimii ani?
Da. Ea exista indiscutabil. Continutul se imbunataste permanent, iar din punctul de vedere al creativitatii in advertising cred ca suntem la limita permisa de tehnologie.

Ce nota dai continutului de pe site-urile romanesti?
32. Cred ca pentru a da o nota ar trebui sa definim o scara si criterii de evaluare.

Dar publicitatii?
45-46. Cu indulgenta.

Avem jucatori puternici pe piata online (publisheri, brokeri, regii) sau acum incep sa se formeze adevaratii playeri?
Exista jucatori puternici pe piata actuala si se observa un trend aparent firesc. Extinderea pe partea de online a jucatorilor importanti din piata de offline.

Strategia pare usor evreiasca (de ce sa ia altii banii, mai bine se dezvolta ei), dar jucatorii de offline nu fac decat sa tina pasul cu piata.

Cat estimezi ca va fi piata de Internet in 2006 (volum net investitii in reclama)?
3,4 milioane euro. Parerea mea…

Cer clientii expres Internet in media plan sau este inca propus in mare parte de media planneri?
Exista clienti si clienti. Marele atu al internetului in fata celorlalte medii traditionale il reprezinta interactivitatea. Doar radioul mai permite o oarecare interactivitate prin concursuri, dar nu se compara cu internetul.

Pentru majoritatea clientilor traditionali internetul este o medie exotica. Sunt la faza de documentare, tatonare, incercare, deschidere in general exista, dar fara a investi bugete semnificative.

Bineinteles ca exista si categoria de clienti care vizeaza generatia ipod, clienti pentru care internetul este indispensabil.

Crezi ca pierd publicatiile postand online continutul integral?
Depinde de la publicatie la publicatie.

Daca target-ul publicatiei s-ar suprapune perfect cu consumatorul de net cred ca este un proces ireversibil disparitia publicatiei din formatul offline.

In schimb, daca ar aparea « Formula As » in format online nu cred ca s-ar simti in tiraj…

Ce parere ai despre bloguri?
Deocamdata cred ca sunt la faza zero. Exista oameni, numarati pe degetele mainii stangi ale unui strungar neatent care au bloguri in Romania. Iar daca am face un sondaj, probabil peste 90% dintre acestea (adica patru degete si doua falange) apartin unor oameni care lucreaza in internet. Restul este egal cu zero. Cand voi vedea primul blog al unui zugrav cu peste 500 de vizitatori zilnici inseamna ca avem bloguri... este o minune ca cineva sa citeasca aceste randuri...

Vezi blogurile ca un nou medium? O alternativa la media traditionale si chiar la Internetul traditional?
Blogosfera va ajunge un nou mediu atunci cand traficul il va recomanda ca atare. Probabil peste ani buni va exista cineva care sa “faca o retea de bloguri” la vanzare. Dar acea persoana va avea multa bataie de cap, bloggerii cred ca sunt oameni cu personulitate mare...

Le vezi si ca un suport de advertising?
Deocamdata nu. Din motive de trafic coroborat cu banca mondiala, eurocentul neavand subdiviziuni care sa permita unui bloger sa dea rest la un euro...

Ce fel de publicitate ai face si nu ai face pe un blog?
PR, Guerilla, si cel mult ceva foarte foarte targetat pe bloguri dedicate unui singur domeniu, cu toate ca tocmai aceasta asociere evidenta ar putea duce la pierderea credibilitatii...

Ce crezi ca va duce la cresterea Internetului?
Ce e aia cresterea internetului??? Un pic de faina “trei zerouri” si o patura pusa deasupra.
La ora actuala multe luni pe an internetul este sold out (aici explica tu domnu’ daca vrei ce este aia sold out, dar toti care o sa citeasca stiu ce este). Ca sa creasca, ajungem la o ecuatie simpla. Buget=audienta x CPT. Trebuie sa creasca audienta si/sau CPT-ul. Pare logic.

Ce vrei sa mai afli despre Internetul romanesc?
Un studiu unic calitativ si cantitativ.

4 Comments:

Anonymous Anonim said...

"cu toate ca tocmai aceasta asociere evidenta ar putea duce la pierderea credibilitatii"

Poti te rog sa explici de ce?

12:27 a.m.  
Anonymous Anonim said...

Diferenta de abordare a realitatii intre buying si research:

Research:
"blogurile vor suferi pentru ca nu reusesc sa faca trafic "media" si n-o sa vedem decat cel mult PR-uri acolo si probabil fara prea multe costuri".

Buying:

"Deocamdata nu. ...., eurocentul neavand subdiviziuni care sa permita unui bloger sa dea rest la un euro..."


Researchul se inclina din nou odata in fata buyingului si reformuleaza ca sa nu creze confuzii:

<< Dragi bloggeri, nu va dati demisia cu gandul la veniturile din advertising de pe blog, ca ele sunt posibile doar teoretic, si oricum infime.>>

12:58 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Ca sa combat si eu putin:
"nu cred ca as posta pe blogul meu ceva legat de media in care nu cred."

Poate, din ratiuni interne, asta nu impiedica insa dorinta unor "media" de a fi advertizate pe blogul tau.
Dealtfel la un moment dat am vazut niste oameni de media cu bratari rosii cu PRO FM sau (pe vremuri) cu delfinul Contact in geam.

Ca sa revenim la zugravi: am un spot la Aplalux cu un zugrav care recomanda o vopsea. Habar n-am cu ce zugraveste acel om (nici nu stiu daca chiar zugraveste), dar insightul cu "specialistul" cred ca e corect si functioneaza.

Daca exista bloguri de zugravi si nu va e teama ca pierdeti credibilitatea, dati-mi de stire, ca poate gasim o solutie.

Bucegiu, Loganul, si concediile in bulgaria, pe blogguri de zugravi mi-s mai putin apetisante (nu stiu daca chiar e credibila berea zugravilor) si singurul argument ar ramane volumul expunerii.

1:18 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Eeee!

pai daca vorbim de king of ... atunci cu siguranta ai dreptate, doar presedinti pot vorbi de Axe si de partide si sa ramana la fel de presedinti.

iar daca vorbim si de media, atunci chiar am indoieli ca ai putea spune ca esti fun Heineken, Mentos, sau ... orice altceva :)

3:20 p.m.  

Trimiteți un comentariu

<< Home