vineri, iunie 23, 2006

Interviews: Efectul .eu asupra companiilor romanesti

La sfarsitul saptamanii trecute, Radu ne spunea cu durere in inima ca un individ isi face de cap cu domeniul kinecto.eu, incercand sa castige business pe renumele Kinecto Permission Marketing. Am spus ce aveam de spus pe blog-ul lui Radu si am citit comentariile post-ului sau, insa am dorit sa aflu si parerea altora despre subiect. Iata ce raspunsuri am primit la intrebarea "Cat de important este pentru un marca / o companie romaneasca sa isi inregistreze domeniul .eu si de ce?" de la o serie de bloggeri "cu greutate".

Orlando Nicoara, ex-director general, netBridge
Daca firma vrea sa "iasa" pe piata europeana e important sa aibe domeniul .eu desi eu sunt sceptic in ceea ce priveste impunerea pe piata a acestui domeniu tinand cont ca f multe domenii au fost cumparate de americani.

Daca firma nu are intentia de a iesi din .ro atunci singurul lucru negativ ce se poate intampla este ca cineva sa-i "imprumute" identitatea - vezi kinecto
Zoso, autorul celui mai citit blog romanesc
eu daca as avea o firma, nu mi-as intregistra un domeniu .eu (presupunand ca am deja unul care ma reprezinta).

practic, singurul scop este acela de a impiedica furtul de identitate, desi nu vad cat de mult afecteaza, pentru ca nu vad romanul tastand zoso.eu in loc de zoso.ro. cel putin eu asa vad problema. asta in ce priveste domeniul.

in cazul lui radu este furt de identitate, firma aceeaa incercand sa se emuleze kinecto, lucru care se rezolva frumusel la registrar sau in instanta.

invatatura care trebuie trasa de aici este incercarea de intiparire in mintea/ bookmarkul vizitatorului a adresei brandului. exemplul este ce s-a intamplat cu realitatea.tv si realitatea.net, ca le-a trebuit 2 luni ca sa redirectioneze traficul de la prigoana catre domeniul lor. exemplul doi este acasatv.ro versus acasa.ro, a doua adresa castigand vizitatori de pe urma faptului ca romanul nu tasta si "tv" in coada. asta pana ne-am prins noi si am inceput sa popularizam adresa "reala" in ziare si pe postul tv. din nou, o popularizare a unei singure adrese. de pilda, eu am realizat acum ca am gresit cu zoso.bash.ro, confuzand lumea cu doua adrese.
Dragos Novac, promotorul primului concurs de bloguri din Romania, un antreprenor care pariaza pe Internet.
Cred ca pe langa marca inregistrata la OSIM, si domeniile, fie ca sunt .eu sau .com, .org, etc sunt importante pentru protejarea marcii.

Noi, de exemplu, pentru www.metropotam.ro am achizitionat multe alte extensii tocmai pentru a fi siguri ca o astfel de extensie a marcii metropotam nu va fi folosita pentru diverse scamuri sau asocieri nedorite. De asemenea, daca vrem sa extindem afacerea la un nivel mai mare, extensiile astea generale ne vor da o anumita credibilitatea in pietele pe care vom fi prezenti.

Altfel, cu cat awarenessul marcii in targetul dorit este mai mare, cu atat probabilitatea de scam prin astfel de smecherii se reduce.
Ovidiu Caprita, Brand Communication Manager, Zapp
Domeniul de tipul .eu reprezinta o indicatie asupra apartenentei respectivei marci/companii la un spatiu bine delimitat geografic: Europa. Daca pentru un produs/serviciu atributul de a-si avea originea in Europa reprezinta un avantaj competitiv, atunci inregistrarea respectivului domeniu poate constitui intr-adevar un avantaj. Daca zona geografica de origine a produsului/serviciului este irelevanta, atunci orice alt tip de domeniu isi poate face treaba la fel de bine. Ar putea exista totusi un alt avantaj: anume, daca domeniul care se doreste a fi inregistrat este deja rezervat pentru terminatiile .com, .net, .ro sau oricare alta, atunci, in cazul celor care se misca suficient de rapid, .eu poate oferi o solutie.