duminică, decembrie 27, 2009

Blogs: Cum va fi 2010 in blogosfera?

Dintr-o pornire masochista probabil, imi spun adesea ca in curand blogurile vor muri. Mai precis ma gandesc ca "blogul personal" nu va mai avea mult de trait si ca la un moment dat - probabil nu in 2010 in Romania - va pieri sau va ramane o nisa.

In acest moment, din datele de pe piata, in jur de 1,5 milioane de persoane citesc lunar bloguri. Suna bine, nu? Dar cam tot atatia oameni au citit GSP.ro in ultima luna. Avem deci un singur site versus 20.000 + de bloguri. Bun, nu are rost sa facem comparatie, iar discutia legata de trafic are diverse aspecte amendabile.

Ramanem insa cu o realitate ce persista de vreo trei ani: blogosfera e dominata de jurnale personale (cam aceleasi de la an la an), fara mari semne de improspatare. Si ma refer aici la aparitia blogurilor specializate.

Daca e sa ma uit in jur, fara sa fac un research temeinic, imi apar in minte doar doua bloguri de nisa care au crescut in ultimul an: Pagina de Media si Re:fresh. Insa ambele au provocari la orizont.

Pagina de Media vorbeste mult despre o industrie in declin (print-ul) si istoria ne-a aratat ca blogurile specializate au crescut (autoritatea si importanta) in anii buni ai industriei (acoperite).

Re:fresh este in industria care creste, insa la un moment dat va trebui sa faca un reload la abordarea editoriala, la echipa si la ritmul actualizarilor. Ganditi-va cate posturi posturi pe zi vedeti pe TechCrunch sau Mashable!

Absenta din ZeList (si alte topuri) a unor bloguri dedicate ne poate arata ca, pe de o parte, blogosfera nu a evoluat si, pe de alta parte, ca are un potential mare de crestere. Mai ales acum cand dispar publicatii si tot mai multi oameni isi iau informatiile de pe web.

Cu toata dominatia blogurilor personale, in 2009 am vazut si cateva semnale de profesionalizare a demersului. Realitatea-Catavencu a lansat VoxPublica, iar Andrei Gheorghe a venit cu Presa.nu.

Zoso a aratat ca un singur om poate pune pe picioare un proiect online care se bucura si de audienta si influenta. Vorbesc despre blogul lui, fireste. Nu ma gandesc la aparitia unui nou Zoso, ci la bloguri colective, mari si puternice, care sa rivalizeze cu proiecte online dedicate. Altfel, in scurt timp, o sa vedem migrari masive catre Facebook si multe bloguri abandonate.

Voi ce credeti?

Sustine si tu un grup de copii deosebiti. Sustine-l si tu pe Razvan!

Etichete: ,

7 Comments:

Anonymous Clawdel said...

Abordarea din articol este corecta.
Tin sa cred totusi ca blogurile de nisa vor avea un viitor. Argumentul este din economie - principiu diviziunii muncii.

Sunt de acord cu decaderea blogurilor personale. Am observat in ultima perioada a acestui an ca majoritatea prefera sa ofere informatia pe Twitter. Microbloggingul si Facebook vor fi peste blogurile persoanele.

10:09 p.m.  
Anonymous Vali said...

Cristi, ai dreptate, cam asta am crezut si noi si de aia am scos businesscover.ro. Merita amintit deocamdata macar asa, ca idee, sa vedem cat de sus il ducem in 2010, cand am impresia ca vom avea si ceva mai mult timp sa ne ocupam de el :)

10:30 p.m.  
Anonymous Andrei Potorac said...

Cred ca in acest moment se poate discuta si despre continutul blogurilor, nu doar despre nisa pentru care sunt facute.

Din ce in ce mai multi oameni posteaza content video, audio si imagini prin intermediul blogurilor, ba chiar o fac de la post la post. Sunt din ce in ce mai putini blogeri (fie profesionisti sau amatori) care posteaza doar text. Eu sunt dintre cei care posteaza doar text momentan, din lipsa unui tool.

La un astfel de tool lucram chiar noi. Asadar, consider ca blogurile vor evolua, si importanta lor in online isi va continua cresterea. Cand ma gandesc la un loc potrivit pentru a face advertising startupului nostru, este pe bloguri. Am vorbit cu diverse persoane din online, si toti mentioneaza blogurile pe prima sau a doua pozitie.

Blogurile reprezinta contentul pe web, doar ca ajungi la el prin cautari pe Google, nu este adunat tot intr-un singur loc ca videourile pe youtube de ex.

1:15 a.m.  
Anonymous Costin said...

Multumesc de mentionare si de sfat. Cred ca am gasit si rezolvarea problemei despre care vorbesti. Well, macar partial, insa mai multe despre asta in 2010 :-).

PS. Uite si sursa la cei 1.5 milioane de romani care citesc bloguri.
http://refresh.ro/2009/10/aproximativ-1-5-milioane-de-romani-de-la-oras-citesc-bloguri/

2:09 a.m.  
Anonymous Vali said...

Doamne, parca ne-am prostit... Ce cautam noi, noi toti, in presa, sau ce asteptam de la ea? Ca e print, TV, blog.. Ce vrem?
Continut, nu-i asa? Relatari pe care NOI sa le consideram relevante. Problema care se ridica e daca poti sa ai incredere mai mare in zoso decat in Realitatea TV...Ok.
Nu vad care-i problema, acum. Sincer. Indiferent de suport, cine va avea ceva de zis va zice, cine nu, nu.
Probabil ca ca voi, cititorii, o sa claditi clasamentele de credibilitate (in-depth, news, feature, reporting... endorsing?)

5:34 a.m.  
Anonymous Tudor Totolici said...

Blogurile personale nu au cum sa decada. Exista un public pentru ele, unul chiar fidel as zice. Intr-adevar nu mai au unde sa creasca dar asta e alta discutie.
Eu zic ca blogurile de nisa se vor dezvolta fie ca o alternativa pentru presa scrisa(ex. presa.nu); fie vor aborda subiecte care nu au inca un public atata de mare incat sa le permita sa devina main stream (comunitati profesionale etc.).
Per total cred ca blogurile vor "invata" sa fie sociale. Se vor conecta tot mai mult cu alte servicii si vor migra spre ideea de hub al activitatii noastre pe media sociala.

3:58 p.m.  
Blogger Sandu Maryan said...

mdea ! cam multe bloguri si siteuri si plm (inutile exemplu: sunt prea multe siteuri de stiri ca si blogurile IN FOND toti prezinta acelsai subect NU ? ) .. Iar ca sa intreti un Blog (nu pe blogspot sau wordpress si apoi cumparte domeni domenii .ro etc ca al tau ) treie bani si cine vrea sa faca reclama ? ...
Orcum blogosfera va trece printro perioada grea ! parerea mea

11:37 a.m.  

Trimiteți un comentariu

<< Home