joi, aprilie 15, 2004

E bine la Microsoft!

Am fost placut surprins sa aflu ca la Microsoft, in America, nu exista un program de lucru. “Angajatii vin la serviciu cand doresc si compania nu se impotriveste, fiind constienta ca unii oameni sunt mai productivi din zori, dupa cum altii creeaza mai bine seara sau noaptea”, mi-a marturisit colegul meu Laurentiu Faur la intoarcerea sa de la Redmond, Seattle, unde se afla campusul Microsoft. Evident este vorba de angajatii din productie sau mai bine zis creatie, caci ca in orice “intreprindere” exista si personal auxiliar. Ca sa nu mai socotim si managementul. Conteaza insa termenul de predare a proiectelor si de aceea fiecare isi gestioneaza timpul in functie de deadline.

M-am mirat si mai tare cand am aflat cat timp liber pot sa aiba sau altfel spus, cate activitati poate avea un angajat Microsoft in timpul liber. Traiam cu prejudecata ca toti angajatii Microsoft sunt niste “geeks” fara viata personala, ametiti de coduri sursa, care zi si noapte se cocoseaza in fata monitoarelor. Dar se poate si altfel. Sa mergi la sala de forta si la cursuri de dans modern in timpul saptamanii, sa practici in week-end snowboard, schi sau winsudrfing, in functie de anotimp. Si, surpriza, toate aceste activitati fac parte din agenda unuia dintre cei 300 de romani care lucreaza la Microsoft. Povestea acestui manager de programe si a altor informaticieni romani va este redata in acest numar de Laurentiu Faur, care a petrecut o dupa amiaza in compania lor la Redmond.

Nu m-am mirat insa cand am aflat cum ne pregateste Microsoft viitorul, cum experimenteaza idei care in urma cu ceva vreme pareau utopice sau desprinse din nuvele SF. Asemenea altor mari companii, Microsoft configureaza deja casa si biroul viitorului, inventand sau descoperind tehnologii. Colegul meu a avut ocazia sa intre atat in ceea ce ar putea fi sufrageria si bucataria viitorului, dar si in biroul si sala de conferinta a zilelor de maine.

Nu este o surpriza sa va prezentam si in acest numar o analiza profesionista a realitatilor economice internationale realizata de revista BusinessWeek. Desi la Microsoft, lumea e linistita si isi vede de program, asa cum si-l face, in afara, compania da pieptul cu nenumarate provocari. Jurnalistii de la BusinessWeek au luat “la bani marunti” cele mai importante dimensiuni ale afacerii companiei pentru a cauta un raspuns la intrebarea: A obosit Microsoft? Au primit raspunsurile dorite direct de la “codul sursa”, de la Bill Gates si Steve Ballmer, Presedintele si respectiv CEO-ul Microsoft.

(Articol aparut in revista Biz, numarul 84, 2004)

joi, aprilie 01, 2004

Bine ati venit in viitor!

“After 200 yards, turn left”, s-a auzit o voce feminina de robot in masina in care ma aflam, calatorind prin suburbiile Londrei. “At the end of the road, turn right”, a continuat vocea generata de PDA-ul instalat discret pe bordul autoturismului. “Este un nou serviciu pe care compania noastra l-a adoptat de cateva saptamani”, mi-a explicat soferul intr-o engleza stalcita de accentul sau hindus. “Este foarte precis, dar uneori il ignor sau nu il activez pentru ca prefer sa merg pe strazile pe care le cunosc mai bine si nu pe cele pe care mi le indica sistemul”, a adaugat el. Am mai aflat ca este un serviciu furnizat de Orange si ca se bazeaza pe sistemul de pozitionare global (GPS), dar n-am insistat pe langa simpaticul indian, vazandu-l prea putin interesat de tehnologie si nu prea incantat de noua sa “jucarie”. Monologul sec al domnisoarei ghid a continuat pana cand am ajuns la destinatie. La intoarcere, l-am observat pe sofer cum se pregatea de drum. Practic a introdus in micul calculator de pe bord coordonatele locatiei, selectand dintr-o lista zona si strada unde trebuia sa ajungem, apoi au urmat mai multe “turn right” si “turn left”.

Sistemele GPS nu sunt o noutate. Ele dateaza de cativa ani buni, in multe tari fiind folosite pentru ghidarea conducatorilor auto cu ajutorul unor mini-calculatoare de bord care afiseaza harta zonei in care se afla masina si directia in care aceasta se indreapta, precum si alte informatii din trafic. Noutatea consta in faptul ca acum ghidarea este facuta prin intermediul unei voci generate pe computer direct pe terminalul mobil (unele PDA-uri au functie dubla: telefon mobil si mini-computer personal), printr-un serviciu al unui operator de telefonie.
Aceasta este inca o dovada ca telecomunicatiile evolueaza continuu si in ritm rapid si ca telefonul nu mai este utilizat doar pentru comunicarea traditionala. Un alt pas in evolutia telecomunicatiilor a fost facut recent de Connex care a lansat serviciul “Busola Connex”, care afiseaza pe telefon numele zonei in care utilizatorul se afla in acel moment si in viitorul apropiat si mesaje promotionale ale unor comercianti din aria respectiva.

Am incercat in acest numar sa realizam, in buna traditie a analizelor Biz, un amplu articol despre evolutia telecomunicatiilor in viitorul apropiat si despre tendintele si performantele din acest sector, pe piata romaneasca, intr-un moment in care numarul operatorilor de telefonie (alternativa) este in crestere si noi tehnologii si servicii sunt in curs de aparitie. Am reusit sa obtinem parerile si prognozele celor mai avizati specialisti ai pietei, din mari companii sau firme “in miscare” pe piata telecom. De la ei am aflat ca desi imaginatia ne poate purta in nuvele science fiction, viitorul telecomunicatiilor este mai aproape decat credem.

(Articol aparut in revista Biz, numarul 83, 2004)